Hjælp til selvhjælp

Første regel er ikke at være ekstrem i sine livstilsvalg, så tag de nedenstående råd som vejvisere - ikke som regler.
 

Kost 🍅

1. Begræns tilsat sukker (inkl. alle typer malt, sirup, stivelse m.m.).
2. Begræns raffinerede kornprodukter (hvidt mel, hvedefibre m.m.)
3. Få nok protein fra både planter og dyr
4. Øg naturlige fedtstoffer (oliven olie, avocado, nødder, smør m.m.)
5. Øg fibre (grøntsager, frugt, fuldkorn m.m.)
6. Spis så naturligt som muligt og vælg fuldkost (undgå tilsætningsstoffer, kunstige sødemidler, ingen kærgården eller margerine, så få kosttilskud som muligt m.m.)
7. Rigeligt med vand (mineralvand med eller uden bobler, the eller kaffe)


Faste ☕️

1. Spis 2-5 måltider om dagen efter behov. Ingen mad efter kl. 20:00! Spis kun hvis du er sulten - det er f.eks. helt i orden at springe morgen-måltidet over. Sørg for rimeligt kalorieindtag.
2. Fast jævnligt. Små faster på 16-24 timer en til fire gange månedligt. The (urte-, grøn- og sort the) og kaffe må gerne indtages under faste. Mineralvand (gerne med brus og frisk citron saft) tilrådes i rigelige mængder under fasten, men også generelt til hverdag
3. Pas fasterne ind i din livsstil


Motion💪

1. Seiki Undo - gymnastik for krop og sind. Se mere i 'Spørgsmål og svar'
2. Decideret træning 3-4 gange om ugen og daglig bevægelse (tag f.eks. trappen)
3. For at få det gjort skal træningen være sjov, så find en type der gør dig glad.
4. Det kan være løb, fodbold, stavgang, karate, yoga, styrketræning - hvadsomhelst, der får pulsen op og styrker muskulaturen. ...og glæden ved fysisk aktivitet.


Søvn 💤

1. 7-9 timer daglig søvn (voksne, op til 13 timer for mindre børn)
2. Ingen distraktioner i soveværelset (Ipad, telefon, computer, TV m.m.)
3. Tilpas mørkt og tilpas temperatur i soveværelset


Ovenstående råd følges på eget ansvar, med omtanke og helst efter at have rådspurgt din behandler i forhold til netop dit nuværende fysiske, psykiske og mentale helbred.