Hjælp til selvhjælp

 

Følgende råd er baserede på principper fra traditionel japansk medicin. Sammen med japansk akupunktur kan de hjælpe dig med at genvinde dit gode helbred og sidenhen hjælpe dig med at forebygge sygdom.

 

 

Kost 🍎

 

Undgå forarbejdede fødevarer, planteolier, tilsat sukker og alkohol - det er IKKE mad!

Spis rigtig mad og helst i sin naturlige form.

 

 

PGF90 - En simpel måde at spise på

 

P for ‘prioriter protein!’

Lad protein udgøre størstedelen af dine måltider, så spis dig gerne mæt i okse- og svinekød, lam, fisk, fjerkræ og æg. Vær ikke bange for naturligt fedt i kødet - det er godt for både hjernen og for hormonerne. Fedt er også en god energikilde.
Begræns mejerivarer til hårde oste og smør eller ghee.
Er man mest til planteprotein, så er bønner, linser, tofu og hampefrø gode kilder.

 

G for ‘grøntsager, der vokser over jorden.’
Bladgrønt, broccoli, spinat, asparges, grønkål, kål, græskar, agurker, tomater, squash, svampe, peberfrugter, avocado(olie) og oliven(olie) er gode eksempler.
Udeluk eller begræns korn, ris, kartofler, rodfrugter, bær, frugt og nødder (også nøddesmør).

 

F for ‘faste.’

Hold en pause mellem aftens- og morgenmåltiderne på 12-16 timer og spis 1-3 måltider fordelt på de resterende timer - ingen snacks.
Drik vand, danskvand, kaffe og the i rigelige mængder. Drik ikke juice, sukret sodavand, smoothies og slet ikke mælk.

 

90 for ’90% af tiden.’
Det skal være bæredygtigt, så der skal være plads til lidt fødselsdagslagkage, en fest-øl eller lidt fredsagsslik en gang i mellem.

 

Er det svært for dig at gøre alle ting på én gang så start med at udelukke forarbejdede fødevarer og siden indfør et 'bogstav' ad gangen.
 

 

Motion 💪

 

Vi er byggede til fysisk arbejde - ikke til at sidde ned det meste af dagen.

15-30 minutters intens styrketræning 2-5 gange ugentligt sørger både for styrke og kondition. Kropsvægt, kettlebells eller maskiner - metoden er underordnet og det er alderen også.

 

At gå og cykle er godt. Transporter dig selv mest muligt - også op af trapper. Stå mere, sid mindre.

 

 

Søvn 😴

 

7-9 timers kvalitetssøvn dagligt er absolut nødvendigt for at kroppen kan restituere ordentligt. Så sluk mobilen og smid fjernsynet og andre skærme ud af soveværelset.

 

 

Stresshåndtering 🧘‍♀️

 

20 minutters meditation eller mindfulness dagligt er et godt mål.